Lilypie Maternity tickers

28.2.2013

Pitääkö raskausaikana pelätä kaikkia tauteja

Ensimmäisessä raskaudessa olin tosi huoleton kaikkien tautien suhteen, joista on haittaa sikiölle. Meillä on kaksi kissaa ja tietenkin minä olen se, joka ne hoitaa. Luin neuvolasta saadun paperinivaskan, jossa lukee kaikki vältettävät ruoka-aineet. Silti mietin, että elän kuten ennen enkä ala vauhkoaamaan kaikesta. Jos jotain tapahtuu niin tapahtuu enkä voi sille mitään. Toki perusvarovaisuus on hyväksi.

No kissoista tai siis niiden ulosteesta voi saada toksoplasmoosin. Mutta sen voi saada myös raa’asta lihasta, likaisista kasviksista tai toksoplasman saastuttamasta maaperästä. Käytän hanskoja tai muovipussia putsatessani kissanhiekkalaatikkoa ja ajoittain pesen koko laatikon kunnolla. Vessa on siisti ja käytän tota pikku vessaa vähemmän. Pesen kädet hyvin puhdistuksen jälkeen tai jos olen leikannut kissojen kynsiä ym ym. Olen silti sitä mieltä, että liika vauhkoaminen ei auta. En mä luopuisi mun kissoista vain, koska olen raskaana. Se tuntuis jo hullulta. Silti oon tietoisesti pitänyt vähän etäisyyttä niihin, ihan varmuuden vuoksi.

Toksoplasmoosista on hyvä kirjoitus täällä

Toinen on sitten listeria. Söin just Valion aurajuustoa, jota tekee kyllä todella harvoin edes mieli. Kyllä toiset sitä pelkää ja varoo, mutta jos siitä on sanottu, että voi syödä raskausaikanakin, niin kyllä mä uskon. Toiset lähteet sitten sanoo, että vältettävä kokonaan. Brie juustoa en viitsinyt syödä, kun siinä on kuulemma todennäköisemmin sitä. Tai tällaisen kuvan itse sain lueskellessani nettiä. Listeriaan sairastuu kuitenkin 0-2 odottavaa äitiä vuodessa eli jos mä nyt oikeasti sen listerian takia menetän tämän lapsen, niin on todella huono tuuri. Taitaa olla keskenmenon riskikin suurempi tai vaikea vammaus ym. Ei sillä, etten olisi varovainen, mutta tähän pätee musta myös maalaisjärki ja oma mielipide. :)

Täältä voi lukea listeriasta 

No, mutta taudeista huolimatta pitäisi osata nauttia raskaudesta ja jättää pelot minimiin. Mitä vaan voi koska vaan käydä vielä synnytyksessä tai lapsen syntymän jälkeen. Siksi en aio stressata vaan elää elämää eteenpäin. :) Riskejä raskausaikana ei toki kannata ottaa, mutta terve järki on ihan hyvä säilyttää.

Tuli myös mieleen, kun meidän tyttö syntyi ja oltiin sitten 3 viikkoisena kahvilassa ja tuttu piti vauvaa sylissä. Siellä sitten eräs nainen totesi, että mun kannattaa olla erityisen varovainen liikkuessa vauvan kanssa ulkona, kaupoissa ym. kun on vielä niin altis bakteereille. Mä en jotenkin osannut ottaa sitä vakavissaan, kun mietin miten paljon meillä kotona saattoi olla bakteereja. :D Hänen oma lapsensa oli siis joutunut sairaalan jonkun taudin takia.

Meillä (kopkop) tyttö on sairastanut  tosi vähän. Toivottavasti taudit ei nyt iske, kun sanon tän. Normaalia flunssaa on ollut, alhaista lämpöilyä, vesirokko, vatsa löysällä jne. Musta tuntuu, että mies ja minä ollaan sairastettu enempi kuin lapsi. :D Välillä ollaan unohdettu pestä kädet ennen ruokailua ja tajuttu vasta ruokailun puolivälissä sekä syöty eväitä liikkeellä, jolloin lapsi koskee kaikkialle. On maistettu kissanhiekkaa (onneks ei paljon, koska se on paakkuuntuvaa), kissan kakkaa, kiviä, hiekkaa, multaa ja ties mitä saattaa ulkona kuvitella olevan. Kaikki roskat on laitettu lattioilta suuhun ja unilelua heitelty kaupungilla ympäriinsä ja sen jälkeen mussutettu suussa. :) Aina toisinaan joku vanhempi ihminen tulee mainitsemaan, että lapset sairastuvat niin helposti jne jne. Hei mitä sitten?! Jos me elettäis täällä jossain kuplassa, niin tuskin me oltais näinkään terveitä. :) Päiväkotiin mennessä varmaan kaikki viimeisesti taudit sitten tarttuu.

Oon nuori äiti ja senkin vuoksi varmaan tosi huoleton. En jaksa nipottaa pienistä ja olla koko ajan hyssyttelemässä kaikesta. Meillä ei ole käytetty sitä pääkypärää, kun alettiin kävellä, kun ei neiti edes suostunut pitämään sitä. On käytetty jarrusukkia uimahallissa ja silti hampaat lohkesi, kun neiti kaatui. Päässä on ollut varmaan 10 kuhmua, huuli on turvonnut 5 kertaa, naarmuja on ollut ties missä ja silti on selvitty. :) Vaikka kuinka koettaa varoa, ettei lapselle käy mitään, niin ei se vaan onnistu. Enkä mä ainakaan jaksa ottaa sellaisesta stressiä ja aiheuttaa lapselle harmia ja tehdä siitä aran. Yleensä kommentti kaatumisen jälkeen on, että "ylös vaan ja menoks". :) Kyllä mä tarkistan, ettei kaulaan ja korviin tuule, mutta välillä ihmisten kommentit menee vaan niin överiksi. Viittaan tässä lähinnä läheisten kommenttehin siitä kuinka lapsi vilustaa ym. :)

Meidän neiti on sellainen hulivili ja uhka rohkea, ettei sitä pysty missään kuplassa edes kasvattamaan! Saa nähdä onko toinen sitten ihan ääripäätä. :)

Nyt tiedossa olisi ruuanlaittoa, ajattelin tempaista kaksi ruokaa kerralla, ettei ihan just tarvii kokkailla!

Moikka vaan :)

6 kommenttia:

  1. menin sitten sanomaan facebookissa että pitää alkaa tekeen kuivaalihaa, heti pärähti yksityisviesti että ETHÄN SINÄ VOI SITÄ SYÖDÄ!!!! joo kyllä sitä voi syödä kun sen itse tekee eikä laita vakuumiin. Sama homma kun kerroin että söin leipäjuustoa, kylmänä, ei uunissa paistettuna, niin hirvee halo syntyi siitäki.
    Eli ymmärrän sua täysin :D

    VastaaPoista
  2. Apua :D oon kans vältellyt vakuumiinpakattuja ruokia, mutta en niitä muutenkaan syö. Ainoa, mitä pelkään on, että otan esim lääkettä, jota ei saa raskausaikana käyttää. Sit toinen on toi kahvi, kun nyt uutisoitiin, että jopa yksi kuppi tekee hallaa. :D silti porukka juo jopa alkoholia pieniä määriä raskausaikana. Mihin tää maailma on menossa :)

    VastaaPoista
  3. Joo, aika samanlaiset ajatukset täällä. Mä olin ekassa raskaudessa tarkempi ja lueskelin kaupassa pitkäänkin pakkausselosteita, mutta puolivälin jälkeen pystyin sentään vähän rentoutumaan. Tällä kertaa oon mennyt maalaisjärjellä suositukset mielessäpitäen. Käytän valion tuotteita ja oon syönyt muutaman kerran tuorejuustoa, leipäjuustoa ja fetaa sen kummemmin miettimättä. Homejuustot oon jättänyt hyllylle sekä vakuumipakatut kalat. Tuntuisi uskomattomalta sairastua johonkin listeriaan, kun miettii miten harvinaista se on varsinkin, kun asiaan kumminkin kiinnittää huomiota.

    Toksoplasmoosi muuten on voinut olla pitkäaikaisella kissanomistajalla elimistössä jo ennen raskautta ja silloin sille on raskausaikana jotenkin immuuni. Joissain neuvoloissa kai ihan testataan, kantaako odottaja tota toksoa jo valmiiksi. Meillä mies on halunnut kuitenkin puhdistaa kissanhiekkalaatikon, enkä ole pahaksi pistänyt. ;) Siitä on muodostunut sellainen hänen hommansa. Toki mä sitä oon puhdistellut, jos hän on unohtanut tai ollut poissa kotoa, mutta hanskoja oon käyttänyt.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo ja mäkin ajattelin nyt kestää ilman homejuustoja loppuajan. En vaan tykkää siitä lämpimää yhtään. :D

      Aijas tollasesta en ole kuullutkaan? On noi katit jo kohta 5 vuotta täällä olleet. Joo no meillä mies suostuu sit taas varmaan viimeisinä kuukausina, kun on pakko :) kiitos tiedosta!

      Poista
  4. Minä taidan sitten olla se toinen ääripää, fanaatikko ruoan suhteen.. :) En käytä tuorejuustoja, vaikka ne olisivat suomalaisia ja pastöroitu, samoin kaikki pakastevihannekset kuumenna kunnolla, ja välttelen niitä sitten ravintoloiden salaattipöydissä, sille useimmiten niitä ei ole kuumennettu.. Samoin pesen salaatin hyvin, että olen varma, ettei siellä ole multaa..:)

    Tuo listeria on ainoa, jota ole joka raskaudessa pelännyt. Opiskelin ravitsemusalaa, jossa eräs opettaja jaksoi vauhkota tuosta listeriasta joka kerta ja kyllähän se päähän jäi.. Ajattelen asiaa mieluummin niin, että kaikki ne vältettävät raaka-aineet ovat sellaisia, joita ei välttämättä tarvitse muutenkaan syödä, ilmankin pärjää. Jos jotain tapahtuisi vauvalle johtuen omista tekemisistäni ja syömisistäni, en antaisi sitä itselleni anteeksi.

    Onneksi Suomessa listeria on harvinainen. :)

    Mutta kukin menee tyylillään kaikissa asioissa. :) Itse olen todennäköisesti useamman mielestä se ruokafanaatikko näin raskaana ollessa, eikä se haittaa. :) Kunhan on tyytyväinen omiin päätöksiin, ei muiden mielipiteillä pitäisi olla väliä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu kyllä mäkin sitä pelkään ja toki jokainen syö niin kuin parhaaksi näkee ja jokaisella on oikeus olla varovainen omalla tavallaan. :) Ja on hyvä, että peset kasvikset ym niin mäkin.

      Musta tuntuu vaan, että meillä suvussa ollaan niin yli bakteerikammoisia ym, että musta on tullut paljon huolettomampi :)

      Poista